Kisah Sebuah Pasu

Photobucket


Kisah Si Pasu Antik !
di sebuah pusat pameran barangan antik, terdapat sebuah pasu yang tersangat lah cantik dan menjadi tumpuan setiap mata yang memandang.. ukirannya sungguh terperinci dan mempunyai seni yang tersendiri... warna dan rona di setiap sudut nya sungguh mempesona dan mencerminkan nilai pasu tersebut.. hari ini, pasu tersebut akan dilelong.. gemaan suara para pembeli seakan-akan menunjukkan pasu itu akan dijual dengan harga yang sungguh tinggi.. mungkin sehingga jutaan ringgit..

disebelah pasu itu, terdapat sebuah gelas kecil.. jika dibandingkan saiz dan usia, sememangnya gelas itu tersangatlah kecil dan terlalu muda usianya.. gelas kecil itu sangat mengagumi akan kecantikan pasu tersebut.. melihat kepada pesona gelas kecil itu, si pasu menegur gelas.. 

si pasu : assalamualaikum..  ^^
gelas kecil : waalaikumsalam..
si pasu : kenapa memandang saya dengan pandangan yang sebegitu rupa..?
gelas kecil : sebenarnya saya sangat terpesona dengan kecantikan setiap yang terukir di badan kamu..warna, ukiran, lukisan. kesemuanya lah.. mesti sungguh berharga kan kamu wahai pasu..?
si pasu : alhamdulillah.. ini semua berkat kesabaran dan kesungguhan saya juga.. bukan senang hendak mencapai sehingga ke tahap ini.. memerlukan kesabaran dan ketahanan yang sangat tinggi..
gelas kecil : owh.. saya juga ingin jadi seperti kamu.. gah di mata manusia.. menjadi kegilaan dan sangat dihargai.. sebab sekarang ini saya hanya lah sebuah gelas kaca biasa.. tiada keistimewaannya.. :(
si pasu : mungkin kamu tiada keistimewaan di mata  manusia.. kamu dianggap biasa-biasa sahaja.. tetapi ketahuilah bahawa kamu sebenarnya sangat berjasa kepada mereka.. tanpa kamu manusia juga akan susah.. jadi seharusnya bersyukurlah dengan apa yang kita ada..  :)
gelas kecil : alhamdulillah.. tetapi tidak salah kan kalau kita mahukan yang terbaik dalam hidup ni wahai pasu..? saya juga mengimpikan untuk menjadi seperti kamu suatu hari nanti.. :)
si pasu : insyaALLAH.. tetapi sebelum itu kamu kena tahu dahulu apa yang saya lalui sehingga menjadikan saya unik dan dihargai hingga hari ini.. 

saya bermula sebagai tanah liat yang hitam warnanya.. badan saya di pisah-pisahkan untuk menghasilkan beberapa buah pasu.. saat saya mula-mula dibentuk, terasa geli sekali kerana badan saya diraba-raba oleh pembuat pasu itu.. kemudian saya dibentuk mengikut acuan yang ditetapkan, sakit rasanya.. setelah dibentuk, saya sekali lagi terpaksa menahan kesakitan apabila tubuh badan saya ditoreh menggunakan pisau yang tajam.. setiap penjuru tubuh badan saya ditoreh.. sungguh pedih rasanya..

kemudiannya saya telah dikeringkan di bawah sinaran matahari yang sangat panas.. saat itu saya terasa sungguh kering dan haus.. badan saya seolah-olah telah kehabisan kelembapan.. namun saya tahan juga demi memastikan saya berjaya.. tidak cukup dengan itu, saya telah dibakar dalam suhu yang sungguh panas.. rasa ingin sahaja saya menjerit kerana tidak tahan dengan suhu yang terlalu tinggi itu.. saya tahan.. saya diam.. dan akhirnya selepas di bakar, saya telah digosok menggunakan kertas pasir.. habis luka-luka badan saya kerana permukaan kertas itu yang kasar..

puas saya bersabar dan akhirnya saya telah pun diilih untuk di cat.. 
semasa pelukis itu meletakkan berus catnya di badan saya, terasa sungguh geli.. ketawa saya hanya mampu didengar di dalam hati.. ketelitian pelukis dan kesabaran saya berhasil apabila saya menjadi antara pasu yang sangat indah hasilnya.. setiap luka-luka di badan ini berbayar kebanggan dan kepuasan apabila saya sentiasa dipuji oleh setiap manusia.. sehingga kini, alhamdulillah saya masih lagi bernilai di mata manusia walaupun usia saya hampir mencecah 80..

Natijahnya .
begitu jugalah kita sebagai manusia ni.. kalau nak mencapai sesuatu hasruslah menempuh pelbagai ujian dan dugaan dulu.. bukan senang untuk berjaya di dunia malah di akhirat.. untuk berjaya, kita memerlukan 110% usaha.. macam dalam cerita ini, si pasu terpaksa mengharungi pelbagai peringkat sebelum menjadi yang tebaik.. namun dia sabar.. dan akhirnya dia berjaya.. 

begitu juga kita sebagai manusia.. ujian dan dugaan yang datang haruslah ditempuh dengan hati yang terbuka.. semoga segala usaha dan keringat kita terbalas dengan keputusan yang cemerlang.. insyaALLAH.. wasalam...~~

Jom join GA saya . HERE n HERE


kredit : Mirul

0 Comments ❤️: